vrijdag 19 december 2008

Midden in de winternacht

Vanmorgen, toen ik de was aan het opvouwen was en aldoende Louise trachte te vermaken met het zingen van kerstliedjes, kwam ik tot de schokkende ontdekking, dat ik bij veel kerstliedjes qua tekst niet veel verder kwam dan de eerste paar regels. Waar in de pubertijdse-na-opvoeding is er iets mis gegaan, of heeft de zwangerschap zo'n enorm gat in mijn geheugen geslagen? In ieder geval heeft die zwangerschap wel een gat in mijn hormoonspiegel geslagen, want zoals een vriendin van me al voorspeld had, kan ik niet meer droog een disney-film kijken of liedjes zingen over zielige kinderen en wereldvrede. *GRRR*

Maar goed, ik kwam dus tot de ontdekking dat de tekst van de meeste liedjes wel heel ver weg gezakt was, en dus lijkt me het een goed idee om de komende dagen tot kerst elke dag een kleine opfriscursus te doen. Gelukkig hebben we tegenwoordig internet, en niet te vergeten: youtube!

Om mee te beginnen: Midden in de winternacht

Midden in de winternacht, ging de hemel open.
Die ons heil der wereld bracht, antwoord op ons hopen

Elke vogel zingt zijn lied, herders waarom zingt gij niet
Laat de citers slaan, blaast de fluiten aan
Laat de bel, laat de trom, laat de beltrom horen:
Christus is geboren!

Vrede was er overal, wilde dieren kwamen
Bij de schapen in de stal, en zij speelden samen.

Elke vogel zingt zijn lied, herders waarom zingt gij niet
Laat de citers slaan, blaast de fluiten aan
Laat de bel, laat de trom, laat de beltrom horen:
Christus is geboren!

Ondanks winter sneeuw en ijs bloeien de bomen,
want het aardse paradijs is vannacht gekomen.

Elke vogel zingt zijn lied, herders waarom zingt gij niet
Laat de citers slaan, blaast de fluiten aan
Laat de bel, laat de trom, laat de beltrom horen:
Christus is geboren!

Zie daar staat de morgenster, stralend in het duister
Want de dag is niet meer ver, bode van de luister

Die ons weldra op zal gaan, herders blaast uw fluiten aan
Laat de bel bim-bam, laat de trom rom-bom
Kere om, kere om, laat de bel-trom horen
Christus is geboren!




Vanzelfsprekend hier en daar "herders waarom zingt gij niet" verandert in "Louise waarom zing jij niet" en aanverwante kleine veranderingen. ;-)

Verder is het wel duidelijk dat ik hopeloos achter loop met dit log, drukte, pa in het ziekenhuis, Erik met z'n schouder, opoe een nieuwe heup en toen kreeg ik een buikgriep. Geen goeie smoes, ik weet het. Dus dan maar met terugwerkende kracht, want ik wil het niet op m'n geweten hebben dat niemand hier meer komt kijken omdat er toch niets nieuws op staat, dat zou zonde zijn!

Zo waren we vorige week zaterdag bij Faina op verjaardag, de zus van Louise leeftijdsgenootje (1 dag eerder uitgerekend, 1 dag eerder geboren, 2kg zwaarder) Dani! Foto's gemaakt door Helena (de moeder van...). Overigens heb ik daar die buikgriep opgelopen, want Faina kreeg hem ook en nog een paar andere bezoekers kampten er de week erna mee.

Faina had een verjaardagshoed van de peuterspeelzaal gekregen en die zette ze bij Louise op, die vond dat prima!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Sorry :(

Anoniem zei

En als je de teksten nergens kan vinden heb ik noog heel veel boeken met kerstteksten!
Hoe is het nu met alle zieken?
Gaat niet echt lekker bij jullie hè? Sterkte voor allemaal.